AKTUALNE VYSTAVY

Ján Triaška – DOUBLE TROUBLE

Tlačová spáva

Autor: Ján Triaška (*1977, Novy Sad, Srbsko)
Názov Výstavy: Double Trouble
Vernisáž: 18. februára 2024 o 17:00 hod do 20:00 hod
Trvanie výstavy: 21. februára – 9. júna 2024
Otváracie hodiny: streda – nedeľa: 11:00 – 19:00 hod.
Kurátor: Iveta Ledecká
ZOYA Museum, Partizánska 2275, 900 01 Modra

Výstava autora Jána Triašku v ZOYA Museum je jeho premiérou u nás a jeho diela sú prvýkrát v našich výstavných priestoroch napriek tomu, že niektoré z diel boli súčasťou výstav vo viacerých slovenských a tiež európskych galériách.

Double Trouble – je výstava pozostávajúca z niekoľkých oddelených celkov, začína dielami z cyklu Sunday Brunch, ktoré mali svoju premiéru na samostatnej výstave minulý rok. „..fragmenty ľudských končatín, sochárskych búst, maskáčových vzorov či zbraní, na pozadí aktuálnych vojnových konfliktov, stúpajúceho extrémizmu a pretrvávajúcich prejavov ľudskej nenávisti a netolerancie nás automaticky ukotvia v súčasnej realite,“ napísal k výstave jej kurátor Michal Stolárik. Tieto diela neponúkajú pokojnú atmosféru nedeľného brunchu, ale podávajú tu „ironické a zneisťujúce výňatky z populárnej kultúry, zo sveta detských ilustrovaných postavičiek a infantilných zvieracích motívov, ktoré konkurujú politicky a spoločensky nekorektným výjavom a prejavom“. Pokračovaním je obrazová inštalácia z cyklu Pozostatky, na ktorých sú fragmenty rúk, zbrani a rôznorodé časti fauny a flóry. Diela plné kontrastov v nás stupňujú nepokoj a z obrazov naukladaných nerovnomerne na seba sa v strede galérie stáva akýsi monument súčasných pochybných okolností a udalostí. „Krehkosť a komplexnosť prírody (motýľov, hmyzu a vegetácie) koliduje s mrazivo efektívnou jednoduchosťou zbraní a bujarou farebnosťou klamlivých reklám na lepší život. Naša schopnosť vnímania estetiky minulých storočí, jej foriem i obsahov sa vytráca. Čo nám teda ešte ostalo?” Odpoveďou nám môže byť nový cyklus obrazov Vanitas, namaľovaný pre výstavu Double Trouble. Vanitas, pojem poukazujúci na pominuteľnosť a márnosť života je v Triaškových obrazoch v kontraste s odkazom na Benkovú heroicko-monumentalizačnú štylizáciu postav a života slovenského ľudu. Mohutné postavy drevorubačov pomaly zarastajúce brečtanom v jasných až žiarivých odtieňoch a naviac stojacich na porozlamovaných mramorových podstavcoch naznačujú koniec éry slovenského národného mýtu. Sýte farby vyjadrujú hrdosť a aktualizujú Benkovú duchovnú tradíciu čím sa pokúšajú preniesť ju do prítomnosti. Kompozícia obrazov v pozadí s Kriváňom pripomína v niečom nadčasovosť Benkových žánrových výjavov, statickosť figurálnej štafáže s idylickým pozadím, vzďaľovanie sa od reality a návrat ku prapodstate vnútorne slobodného človeka. Triaškove obrazy drevorubačov obrastených brečtanom sú hrou s určitým variantom secesizmu ale zároveň je tam odkaz že umelec si vytvára svoj vlastný a nezameniteľný štýl. „Ján Triaška spája a vrství rôzne protiklady farieb, tvarov a významov. Minulosť a prítomnosť, stálosť a pominuteľnosť, univerzálne hodnoty a individuálne potreby, vizuálnu prepracovanosť a komiksovú skratku. Silný je tu kontrast umelého a živého, človeka a prírody, vojny a slobody.”

Z cyklu Vanitas nemožno opomenúť diela s výstižnými ironickými frázami hoaxmi, ktoré sa šíria internetom, médiami a majú vyvolať paniku či meniť verejnú mienku. Autor poukazuje aký sme zraniteľný a náchylný uveriť čomukoľvek keď je to podané na peknom podklade pripadne vo verejnom priestore. Takto predložene hoaxi sa stavajú zbraňou v hybridnej vojne a ovplyvňujú názor obyvateľstva a vyvolávajú v nich strach a nedôveru.

Jan Triaška sa zamýšľa nad súčasnými spoločensko-politickými problémami a výstižne ich prenáša na plátno. Dnešná doba ponúka množstvo námetov, ktoré si v jeho dielach uvedomujeme. Protiklady v obrazoch či už farebné alebo námetové, ich spájanie a prelínanie nám pomáha pochopiť zmýšľanie autora a jeho názor na realitu prítomnosti. Vnímame jeho mienku a veríme tiež jej smerovaniu kde autor stále verí v lepší zajtrajšok a pozitívnu budúcnosť.

Iveta Ledecká

Ján Triaška (*1977, Novy Sad, Srbsko) magisterské aj doktorandské štúdium absolvoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéri Jána Bergera. Je vedúcim Katedry maľby na Akadémií umení v Banskej Bystrici, kde zároveň vedie ateliér STARTUP. Samostatne vystavoval v inštitúciách ako CerModern, Ankara, Múzeum súčasného umenia Vojvodiny, Nový Sad, Galerie Artwall, Praha, Stredoslovenská galéria v Banskej Bystrici, Liptovská galéria P. M. Bohúňa, Liptovský Mikuláš, Považská galéria umenia, Žilina, Dom umenia, Bratislava. Autorove diela sú zastúpené v súkromných a štátnych zbierkach. Žije a pracuje v Bratislave a Banskej Bystrici.

 

9